De laatste dag in Nederland

1 mei 2015 - Schiphol, Nederland

"De laatste dag in Nederland"  had ik ook gedacht op 18 februari 1988 toen ik ook naar Kirk ging in Canada ging om nooit meer terug te keren. Helaas liep dat anders en moest ik terug. Nu zien de zaken er compleet anders uit en is alles wel wettelijk goed geregeld. Wat mij destijds verkeerd is voorgehouden kan nu niet meer gebeuren.

Gisteren de 29e april 2015 was voor mij de afsluiting van twee weken zwoegen om het huis op tijd klaar te krijgen. We waren op de goede weg met inpakken toen het noodlot toesloeg en Kirk met grote spoed af moest reizen naar Canada omdat zijn broer plotseling was overleden. Uiteraard heb ik meteen gezegd blijf nu daar, het komt goed. En het kwam goed met de hulp en steun van onze fantastische buren.

Een dag daarvoor, de 28e dus, kwamen de inpakkers. Wat kunnen die gasten zwoegen. Alles wat wij niet konden en/of mochten inpakken kreeg eerst een laag karton, dan bubbeltjes plastic en weer een laag karton. Dat kreeg een nummer en een sticker. De sticker refereerde naar het bedrijf, reclame eigenlijk, vervolgens een nummer en wat er globaal in de doos zit. Om 1600 uur waren ze klaar met de eerste lading.

29 april stonden ze om 07.15 voor de deur en begonnen ze met ronde 2 en dat moest om 15.00 klaar staan omdat dan de container voor de deur zou komen. Na liters koffie en frisdrank waren ze 13.30 klaar en was het wachten op de container en was ons huis veranderd in een pakhuis met witte dozen en onze Gamma, dat zeg ik, dozen. Alle kamers van boven naar beneden stonden afgeladen. En daar kwam dan eindelijk de MAERSK container de straat in rijden. In twee uur tijd zit je hele huis van top tot teen in die container. Ze moesten even pushen om de deur dicht te krijgen en de container te kunnen verzegelen. En dan is het even slikken want daar gaat je hele hebben en houwe wat je in 20 jaar opgebouwd hebt de hoek om.  De container staat nu in Rotterdam en kiest op 6 mei het ruime sop om na twee stops op 23 mei aan te komen in de haven van Halifax, Nova Scotia. Ik kreeg gisteravond laat een email dat het een week eerder aankomt dan aanvankelijk was gepland. De eerste planning was namelijk 1 juni. We kunnen vanaf 6 mei de boot volgen via een track and trace code zodat we ook kunnen zien wanneer hij aankomt in Halifax.

Maar ja, geen huis, geen bed. Niks meer.  Alleen nog een koffer met mijn persoonlijke dingen daar in. De oplossing kwam van het in mijn woonplaats alom bekende pension Hekkenberg en zij boden bed, bad en brood.

30 april, onze oude Koninginnedag, was de laatste huis inspectie, wat mede door de hulp van Rita en Yvon, perfect verliep en inleveren sleutels. Ja, en dan zak je even door je hoeven en is het allemaal voorbij. 15 jaar hebben we met fantastische buren lief en soms ook leed gedeeld met elkaar, zoals Piet dat zo treffend had voorgedragen op ons laatste afscheids BBQ, wat helaas zonder Kirk wel is doorgegaan. Paul heeft deze voordracht mooi op video vastgelegd waarbij de emoties even de regie overnam.

Om 14.00 bracht Paul mij naar het vd Valk Schiphol hotel waar ik op dit moment, 1 mei, nog ben. Vanmiddag vlieg ik dan eindelijk weg om 17.50 uur met de KL 0695 naar Toronto en van daar met Westjet naar Halifax, maar niet voordat ik op Schiphol afscheid genomen heb van familie en collega's van mijn laatste werkgever en dat mijn collega's daar ook zijn vind ik wel heel bijzonder.

Ik heb in ieder geval aangegeven dat ik, als het even meezit, 1x per jaar terug kom.

Nederland is nu eenmaal, ondanks alle problemen die het kent, wel mijn land. Met ongekende moeilijkheden en ondergewaardeerde mogelijkheden en vrijheden waarvan enkele ook nog verankerd liggen in onze Grondwet. In veel opzichten zelfs een voorbeeld voor de landen in de wereld waar dat niet zo is. Ik heb een bloedhekel aan klaplopers en parasieten van onze samenleving en aan diegene die ons financieel komen uitzuigen. Als je meewerkt aan een goed bestaan in Nederland zal je er voor moeten knokken dit te bewerkstelligen. Je wordt verzorgd in Nederland van de wieg tot het graf met allerlei uitkeringen.

Als je naar Nederland komt met goede bedoelingen heb ik er vrede mee. Zoniet wegwezen. Die mening heb ik en zal ik blijven verkondigen. Daar is niet iedereen even blij mee, en dat is ook de vrijheid die we kennen. Zolang je een ieder maar in haar/zijn waarde laat.

TWEE FOTOS VAN DE CONTAINER VOOR ONZE DEUR STAAN BIJ DE FOTO'S.

Het gaat jullie allemaal goed en we blijven jullie uiteraard van nieuws voorzien via deze blog en/of anderzins.

1. Mennevellinga:
    1 mei 2015
    Dag Joop, wat een mooi slotstuk vanuit je hotel daar onder de rook van Schiphol. Ik wens je een veilige thuisreis naar je nieuwe land waar vele Nederlanders je in de jaren 50 al zijn voorgegaan.
    Het is een zonnige dag en dat houdt in dat ik vandaag mag werken. En we weten samen heel goed wat dat voor ons betekende toen we na ontslagen te zijn bij UPC toch weer mochten werken. Jij al snel in het OLVG en ik nu alweer voor het derde seizoen als gids bij CANAL. Als in Canadezen als gast aan boord krijg zal ik aan jullie denken! Het ga je goed samen met Kirk. xxx Menne & Raymond
  2. Paula:
    1 mei 2015
    Joop een hele fijne vlucht, en heel veel geluk met Kirk in Canada

lieve groetjes Paula xxx
  3. Paul:
    1 mei 2015
    niet te veel reclame maken in Canada voor Pension Hekkenberg hoor Joop anders moeten de prijzen omhoog....
  4. Kelly:
    Dag lieve Joop,
    Liefs en kus Kelly
  5. Nelly:
    1 mei 2015
    Beste Joop, "have a nice flight" en nog belangrijker een goede landing in het beloofde land! Groet aan Kirk.
    liefs,
    Nelly
  6. Gerry:
    Lieve Joop,

Het eerste wat ik dacht toen ik wakker werd vanmorgen was nu gaat Joop echt weg. Ook wij kennen elkaar al heel wat jaren en hebben best wel wat mee gemaakt mooie en minder mooie momenten, maar ik ben nog steeds blij dat je in ons leven bent gekomen. Ook ik heb het er moeilijk mee dat je zo ver weg gaat, maar gelukkig zijn er nu veel meer middelen om contact te houden. Wij wensen jullie het allerbeste toe in Canada en houden contact.

Veel liefs Niek en Gerry.
  7. Niry de Jonge:
    1 mei 2015
    Lieve Joop, Wat een geweldig verslag van je laatste dag(en)!
    Ik weet nog goed dat we daar op Schiphol gestaan hebben om je uit te zwaaien! Dit keer ben ik er niet bij maar in gedachte wel.
    Wij wensen je een veilige vlucht en een geweldige tijd samen met Kirk in Canada. We houden contact.
    Veel liefs van ons, Niry en Math
  8. Willem de klein:
    1 mei 2015
    Hallo Joop bij ceze wil ik jou een hele goede reis wensen en heel veel geluk in de toekomst daar in het verre Canada,dat geld natuurlijk ook voor Kirk.sorry dat wij niet naar schiphol kunnen komen,maar wij hopen toch af en toe contact te kunnen houden via SKYPE want daar ben ik nu mee bezig om dat voor elkaar te krijgen: Maar dat valt niet mee voor zo,n nitwit als ik.
    Nogmaals een hele goede reis en de hartelijke groeten ook aan Kirk van Marian en mijzelf.
  9. Diny Beense:
    Liieve Joop,
    het is nu 20.19 uur en ik ben mij er ten degen van bewust dat ik je voorlopig niet in leven de lijve zal gaan zien. Maar ik weet ook dat er een familie, aan de overkant van de oceaan, op jouw wacht die je met open armen zullen ontvangen. Meer woorden heb ik op dit moment niet, Geniet samen met Kirk een mooi leven daar in je nieuwe thuisland. Ik hou van jullie✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️
  10. Annette en Gerard:
    1 mei 2015
    Fijne reis Joop! Je zal nu wel bijna op de helft zijn. Fijn om dit allemaal gelezen te hebben. Wij kijken uit naar het vervolg. Hoop dat je ook nog een paar uurtjes kan slapen daarboven. Lieve groeten en dikke pakkerd voor Kirk straks...tot schrijfs!xxxx
  11. Loes en Peter:
    2 mei 2015
    Dat pension hekkenberg raad ik iedereen af .....anders wordt t veel te druk ........goede reis joop....voor jullie zal er vast wel n plekje zijn in diemen. Veel geluk!
  12. Huissen an:
    9 mei 2015
    heel veel geluk met de nieuwe start in je nieuwe (vaderland) het zal jullie kennende best wel lukken heel veel geluk we missen jullie best wel vr.gr.hen en an