Het begin is er!!!

7 mei 2015 - Greenwood, Canada

Vorige week vrijdag, 1 mei 2015, vertrok ik dan eindelijk naar Canada. Uitgezwaaid door familie en oud-collega's, koos de KLM Boeing 747-400 om 17.50 het luchtruim richting Toronto waar het zeven uur later landde. Ik had slechts anderhalf uur de tijd om de overstap te halen van Toronto naar Halifax, dus nog een vlucht van bijna twee uur. Die overstap dreigde helemaal te mislukken omdat eerst mijn loodzware koffer ingeklaard moest worden, dat is gebruikelijk in Canada en de VS. Ook als je op doorreis bent waar dan ook naar toe. De rij voor het inklaren was heel lang. Dan moet ook mijn "Goods to follow"  lijst gecontroleerd worden. Op deze lijst staan alle items die in de container zijn opgeslagen. Op die lijst moet staan, wat voor item, hoeveel de vervangingswaarde is, in Canadese dollars, en indien aanwezig model en serienummer. Na dat hele circus had ik nog 10 minuten om door de security te komen en rennen naar de gate. Er stond een rij van hier tot........dus dat ging nooit lukken. Ik sprak iemand aan van Westjet, en die loodste mij door de security en ze zei en nu rennen want de gate gaat bijna dicht. Ik rennen als een dolle, kom ik bij de gate staan alle passagiers er nog en geen vliegtuig. Bleek het vliegtuig nog steeds in Halifax te staan met een technische storing. Wist die Westjet dame die mij door de security bracht dat niet van te voren? Kwestie van communicatie. Een half uur later werd er omgeroepen dat er een ander vliegtuig klaar stond bij een andere gate aan de andere zijde van de terminal. Dus er kwam een hele volksverhuizing op gang naar die gate. De mensen werden kwader en kwader. Eenmaal daar stond het vliegtuig er niet maar kwam net aan. 30 minuten later konden we dan eindelijk boarden. Al met al 90 minuten vertraging. Toen ik in Toronto mijn loodzware koffer in moest klaren reed deze nog perfect op de vier wielen. Eenmaal in Halifax zakte de koffer niet door een, niet door twee maar door drie wielen. Totaal kapot dus. Dat moet gebeurd zijn met het inladen in Toronto of met het uitladen in Halifax. Er loopt nu een schade-claim.

Kirk vroeg zich al af waar blijft hij, totdat hij zag dat het toestel een vertraging had.

Al met al kan ik zeggen, en heb ze dat ook gezegd, dat de service van KLM subliem is. Eten was prima en voldoende te drinken. Vooral dat laatste is belangrijk tijdens een lange vlucht.

We zijn nu al een paar dagen bezig in het huis. In gedachte was ik bij de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag en 6 mei dat de nieuwe bewoners ons huis in Diemen gingen betrekken. Ook op die 6e mei vertrok onze container vanuit Rotterdam naar Halifax waar het op 23 mei zal aankomen. Binnen een paar dagen zal ik een paar foto's plaatsen van het huis e.d.

Voor nu is het tijd om de berg af te zakken naar Greenwood voor weer een dag werk.

Tot een volgende keer!!!!

1. Suuz:
    Joop!
    Wat een gedoe....maar je bent er!
    Huisje..boompje...beestje.
    Geniet en tot....
    Liefs Suuz, Daisy en Lieke
  2. Karin:
    7 mei 2015
    Jee Joop wat een gedoe allemaal op die luchthaven echt zenuwslopend gelukkig toch nog goed afgelopen bejalve dan natuurlijk voor je koffer op wieltjes dat kan toch ook alleen jou weer gebeuren was er niet zo'n jonge god in de buurt die je kon helpen waar zijn die gasten als je ze nodig hebt

Grtjs Karin
  3. Gerry:
    7 mei 2015
    Nou dat was weer een heel avontuur, maar nu zijn jullie begonnen met opbouwen, letterlijk en figuurlijk. Jullie nieuwe leven is begonnen, ver van ons vandaan, maar toch ook door alle techniek gelukkig zo dichtbij. Succes mannen.

Liefs Gerry.
  4. Diny Beense:
    7 mei 2015
    Op 1 mei heb ik weer even mogen beleven hoe het op een luchthaven eraan toe gaat. Van parkeerplaats tot aan de boulevard aan toe. Dat was een, met rolstoel, best een spannende ervaring! Ik snap dan ook dat het voor jou een hele gedoe is geweest. Maar je bent nu thuis! Ik kijk er naar uit om jullie foto's te bewonderen. Liefs en groetjes van mij
  5. Piet en yvonne veen:
    7 mei 2015
    hoi Joop en Kirk,ik probeer je te bellen via skype maar het lukt niet.We wachten wel weer je verhaal af.Gr aan Kirk .
    liefs Von en Piet
  6. A3 en Riet:
    7 mei 2015
    Joop en Kirk, het zal de 'Wet van Murphy' zijn geweest. Nu zijn jullie bezig met de opbouw. Een mooiere periode van het jaar kun je hiervoor niet hebben. Benieuwd naar foto's. Hartelijke groet van je buren om de hoek.
  7. Niry de Jonge:
    7 mei 2015
    Je heb wel veel moeite gehad om Holland te verlaten maar het is je dus uiteindelijk geluk! (grapje) Wij wensen je heel veel geluk samen met Kirk in Canada! Lieve groetjes van ons.