Op de valreep!!!!

26 augustus 2015 - Greenwood, Canada

Op de valreep toch nog een verhaal waar we in meer of mindere mate mee te maken kregen en krijgen. Een verhuizing bevat meer dan alleen maar een datum plannen, je spullen inpakken en wegwezen. Dan ligt het er ook nog aan waar ga je naar toe verhuizen. Naar welk land in de wereld. In ons geval was dat niet zo moeilijk want dat was Canada. We zijn hier een jaar mee bezig geweest voordat ik toestemming kreeg te verkassen met Kirk van Nederland naar Canada. De regels om hier naar toe te emigreren zijn zeer streng en strak geregeld door de overheid. Dat was in de 50'r en begin 60'r jaren wel anders. Toen werd je met open armen ontvangen. Nu doen ze er alles aan je te ontmoedigen.

Maar dat terzijde. We zijn hier en dan kom je een paar problemen tegen waar je voor vertrek wel aan dacht, en ook in je achterhoofd denkt, ach dat zal wel meevallen. We hebben onze hele hebben en houden meegenomen, inclusief alle apparatuur zoals IJskast, wasmachine, droger, vaatwasser, magnetron, stereo installatie, computer, groot flatscreen LED tv, lampen etc etc etc.Maar werkt het hier ook allemaal want ze hebben hier 110 volt 60 Herz. In Nederland is het 220 Volt 50 Herz. Nu kan je omvormers kopen maar daar kan je energie slurpers niet op aansluiten.

Wat zijn we inmiddels al kwijt, kapot in deze.....De magnetron vloog in de fik na 2 minuten in de keuken. De nieuwe strijkijzer, brandde door. De BBQ kunnen we niet gebruiken omdat de gasaansluiting op de fles anders is. Bij Weber geïnformeerd en die zeiden dat het helemaal niet de bedoeling is een Europees model BBQ te gebruiken in Noord Amerika, werkt niet. Adapters om de gasaansluiting wel werkend te krijgen mogen niet verkocht worden. De BBQ heb ik ontmanteld en de bak gebruiken we nu in de tuin als een tuin vuur. Lampen. Heb de fittingen van de peertjes lampen moeten vervangen zo ook alles stekkers. De peertjes fittingen hier zijn iets smaller. De grote fittingen passen maar net. Alle gloeilampen moesten we uiteraard ook vervangen. De waterslangen van wasmachine en vaatwasser moeten ook vervangen of aangepast worden omdat de sluiting op de kraan kleiner is en gelukkig zijn hier wel adapters voor.

En nog weten we niet of de vaatwasser, wasmachine en/of droger veilig gebruikt kan worden. Daar komen we binnenkort achter als de loodgieter een nieuwe afvoer gaat maken voor zowel de vaatwasser in de keuken en de wasmachine in de kelder, gevolgd door de electriciën die de benodigde 220 volt gaat aanleggen.

De computer moest van een 220volt voeding naar een 110volt voeding. Printer en monitor kunnen standaard op beide voltages werken.

Voor de naaimachine hebben we wel een adapter gekocht.

De IJskast werkt prima hier, maar we hebben er wel een 220volt aansluiting voor laten aanleggen. Zolang electrische apparaten 220Volt/110Volt - 50/60 Hz op het plaatje heeft staan, gaat het hier werken. Uiteraard moet de Amp ook goed zijn. Max 25 amp. Zoniet, doe geen moeite, of schaf een adapter aan maar die zijn vrij duur hier en je kan er maar 1 apparaat tegelijk op aansluiten.

Zomaar even een paar probleempjes waar je mee te maken kan krijgen als je naar een land verkast met 110 voltage.

1. Gerry:
    26 augustus 2015
    Wat een verhaal, maar wist Kirk dan niet dat het een hoop problemen zou gaan opleveren. Gelukkig is er geen brand uitgebroken verder. Want als de magnetron goed was gaan fikken was het leed niet te over zien geweest. Wat een toestand zeg. Maar ik had toch echt van Kirk wel verwacht dat hij beter op de hoogte zou zijn wat wel en niet kan in zijn eigen land. Of is er in die 20 jaar zoveel veranderd. Sterkte er mee. XXXXXX
  2. Paul:
    26 augustus 2015
    Dat is k.. zeg, had je beter alles hier kunnen verkopen, had veel ruimte in de container gescheeld en had de rest ook mee kunnen nemen.
    We wensen jullie veel sterkte met de rest van de elektrische apparaten en hopen dat het verder allemaal gaat werken, Tot volgende maand.
  3. A3 en Riet:
    26 augustus 2015
    Wij denken ook dat Kirk even in de hoek moet gaan staan. Waarschijnlijk door het hele gebeuren vergeten dat het 110 Volt was. Bij het uit proberen wel een goeie brandblusser stand by.
  4. Joopbeense en Kirk Lowe:
    26 augustus 2015
    Ger, dat is een technisch verhaal. Als je 220 volt apparaten hebt kan het werken. Je moet alleen opletten of er 220 in huis is, of alleen 110 volt. en/of er op het plaatje 50/60 Hz op staat. Staat dat er niet en alleen 50Hz, kan je het vergeten. Aangezien er hier electrisch gekookt wordt, is er 220 volt in huis. Dan mag het apparaat ook niet hoger zijn dan 25 AMPERE. Kirk wist uiteraard dat er hier 110 volt was, maar wist niet dat er een verschil bestaat tussen 50 en 60 Hz.
    Mij stereo apparatuur overigens is alleen 220 Volt maar werkt omdat het zelf omschakeld naar 60 Hz als je 110volt op je apparatuur zet. Onze flatscreen LED tv is geschikt voor zowel 220volt 50 Hz en 110volt 60 Hz. Alleen kan je analoog geen TV kijken omdat ze hier het NTSC systeem gebruiken en in Nederland het PAL systeem, dus ben je afhankelijk van een digitale box, en die heeft iedereen hier.

Paul, alles werkt bijna. We wachten alleen nog even af wat de vaatwasser, wasmachine en droger doet, maar op het plaatje staat 50/60 Hz. De electricien kan uitvogelen of deze apparaten meer vraagt dan 25 AMP. Zoja, kunnen ze naar de vuilstort. Zo neen, kunnen we ze gebruiken.

Adrie....Kirk heeft de afgelopen maanden al vaak in de hoek gestaan haha. Brandblusser en branddeken liggen altijd binnen handbereik. Het ruwe geraamte van huizen hier is allemaal van hout.
  5. Gerry:
    26 augustus 2015
    Pas alsjeblieft op jongens, moet er niet aan denken dat jullie iets overkomt.

Ik begin wel steeds meer te beseffen dat emigreren een hele onderneming is. Zowel geestelijk als fysiek.

XXXXXX
  6. Piet en yvonne veen:
    26 augustus 2015
    wat vervelend allemaal,gelukkig is er niks gebeurt,en ga ook het huis niet uit als er apparatuur aanstaat .We zien je graag weer op de Botterweg,.

gr Von en Piet
  7. Mennevellinga:
    26 augustus 2015
    je zou denken bij 110 geen gewenst effect. en zeker geen ontploffingen. het blijft een heeeeeel verhaal. Joop tot binnenkort tijdens je korte bezoek aan Amsterdam! Kirk succes met de tuin. Heb je heel veel werk aan zo te zien.