House hunting Dag/Day 4

30 januari 2015 - Greenwood, Canada

We zijn wat laat met onze laatste berichten maar alles heeft een reden.

Gisteren hebben we een hele dag uitgetrokken om de laatste drie huizen te bekijken. Twee via een makelaar in resp. Berwick en Nictaux en als laatste onze kandidaat huis in Greenwood. Foto's kunnen jullie zien onder het kopje "nieuwe foto's". Het huis in Berwick is een prachtig oud huis met een 1e verdieping uit 1908 en je kon van binnen zien dat er geleefd is. Mooie details die uit die tijd bewaard zijn gebleven. Echter, als je dit huis weer mooi wil maken zou je makkelijk 40.000 dollar plus moeten willen investeren. Het huis staat in een prachtige laan met rechts en links hoge bomen. Het is er werkelijk prachtig. Dit huis staat op de markt voor 64.900 can.dollar. Een kleine 50.000 euro. Een koopje. Echter dat is hem niet geworden vanwege het vele werk dat het met zich meebrengt en de investering.

Vervolgens het huis in Nictaux. Was meteen niet ons ding. Maar we hebben uiteraard wel bekeken en vervolgens No thank you gezegd.

En dan naar ons huis in Greenwood. Toen we dit huis, of liever gezegd ik, dit huis zag via Google streetview, want we hadden het adres, zei ik meteen, dit moet het huis worden. Helaas of misschien wel gelukkig gaat streetview niet verder dan de voordeur, want ondanks dat we alleen de buitenkant zagen hadden we uiteraard geen flauw idee hoe het er van binnen uit zag. Kennissen van Kirk hadden ons al gemeld dat er een grote kelder was, waar je gewoon in kan staan maar dat het er vochtig was en stonk. De zoon van de overleden eigenaresse was prima op tijd en we gingen vervolgens eerst rond het huis kijken. In de achtertuin is een trap naar beneden en daar is een deur die je in de kelder brengt. Over die trap hebben ze een overkapping gebouwd zodat je altijd droog staat als je de kelder in wilt. Die overkapping is brandnieuw. Voor het huis heb je een overdekte carport. Onder die carport heb je ook de ingang tot het huis. Alles gelijkvloers trouwens. Eenmaal binnen waren we meteen verrast over de ruimte. Rechts een binnentrap naar de kelder. Ook rechts een open keuken en links de huiskamer die iets kleiner is dan onze huidige woonkamer. Als je rechtdoor loopt kom je via een hal bij de badkamer en drie slaapkamers. Het heeft een bescheiden voor en achtertuin dat nu alles van gras is, maar daar zou je iets moois van kunnen maken. De achtertuin is wel drie keer zo groot als onze huidige achtertuin.

De kelder trouwens is kurkdroog en stinkt absoluut niet.

Het enige wat er moet gebeuren is dat het hele huis van top tot teen opnieuw electrisch bedraad moet worden anders kunnen we het huis niet verzekeren, stel dat dit ons huis gaat worden. Voor de rest heeft dit huis TLC nodig. En aangezien we geen twee linkerhanden hebben zal dit kunnen lukken.

De eigenaar van huis1 in de hele serie heeft een vraagprijs neergelegd waar we ons niet in kunnen vinden gezien de staat van het huis en de werkzaamheden die we moeten plegen en die zijn vergeleken met het laatste bovenvermelde huis in Greenwood, immens en kostbaar. Is het nog onderhandelbaar? Hij, de eigenaar, wil zoveel als mogelijk dichtbij de vraagprijs krijgen. Enige voordeel van dit huis is dat het ook een tweeverdiepingen schuur heeft. Zouden we zo in kunnen trekken in huis 1? Neen. De verkoper vind van wel.

De eigenaar, nu wettelijk de zoon van de overleden eigenaar van ons laatste huis in Greenwood , heeft ook een prijs op tafel neergelegd. Alle genoemde prijzen trouwens zijn vraagprijzen, en zijn prijs valt binnen alle redelijkheid binnen ons budget, m.u.v de kosten voor het opnieuw bedraden en die bedraagt ettelijke duizenden dollars. Is er ruimte om te onderhandelen? Dat gaat Kirk op dit moment telefonisch informeren in de hoop dat we ergens op neutraal gebied kunnen onderhandelen. Dus op dit moment nog geen definitief ja of neen richting Canada, maar we komen dichtbij een al of geen ja of neen. We houden jullie op de hoogte.

Uiteraard als we wel gaan hebben we een auto of truck nodig. Ook dat hebben we bekeken want we moeten alles berekenen voordat een mogelijke overstap kan plaatsvinden. Een auto heb je simpelweg hier nodig. Geen nieuwe maar wel een betrouwbare.

We hadden gisteren een drukke dag zoals jullie hebben kunnen lezen en we zijn nog steeds voorzichtig enthousiast maar eerlijkheidshalve moeten we erkennen dat onze kansen van 50/50 gekeerd zijn naar 70/30 in ons voordeel wel te verstaan.

We hopen vandaag of morgen meer duidelijkheid te kunnen geven over hoe nu verder.

Onder het kopje VIDEO heb ik een clip geplaatst van de straat waar het huis staat.

Onder het kopje video een korte clip van de prachtige straat in Greenwood waar ons kandidaat huis staat.

1. Paul:
    30 januari 2015
    we dachten al waar blijven jullie nou met hetverslasg van het bezoek . We wachten in spanning af. An was net hier en heeft meteen meegelezen. Veel success
  2. Niry de Jonge:
    30 januari 2015
    Jullie reisverhaal gelezen en hoop zo voor jullie dat het huis in Greenwood doorgaat!
    Zag er op de foto`s heel goed uit.
    Dat de bedrading er nog moet komen is toch wel te overkomen!
    Spannend hoor!
  3. Huissen an:
    30 januari 2015
    spannend heel veel succes ook van je vakantie blijven genieten
    vr.gr.hen en an