Het gaat er langzaam op lijken deel 2

2 juli 2015 - Greenwood, Canada

Gisteren 1 juli, was het Canada Day, een nationale feestdag. Ze hebben er niet zoveel dus daar hebben we maar van genoten en van het heerlijke warme weer. Niet zo overdreven heet als Nederland maar toch een comfortabele 24 graden.

De korting die we zouden kunnen krijgen voor nieuwe vloerbedekking is niet doorgegaan. We gaan toch voor iets anders nadat we een aantal negatieve reviews gelezen hadden over dit relatief nieuwe product. We gaan nu voor een hoogwaardige kwaliteit vinyl. Wij hebben het vorig jaar september eerder gezien  in een modelhuis en ziet er prachtig uit en is duurzaam. Morgen komt een vertegenwoordiger bekijken wat we nodig hebben en komt hij ook opmeten. De meegenomen laminaat kan achteraf gezien niet in de WK, keuken en hal. De grote slaapkamer hebben we daarmee al bekleed en ziet er mooi uit, en de kleine kamer krijgt ook onze meegenomen laminaat. De vitrage en overgordijnen gaat Kirk op maat maken nu dat de naaimachine ook middels een omvormer gebruikt kan worden. De plafonds zijn 15 cm lager dan in Diemen.

Onze grote screen die we boven aan de voorzijde hadden hangen, krijgt hier ook een plek aan de voorzijde van het huis. De zon aan de voorzijde is vrij fel vooral de laatste uren van de dag. We moeten buiten wel een aanpassing maken, maar dat gaat wel lukken.

Gisteravond is Canada Day in Greenwood afgesloten met een groot vuurwerk, maar lang niet het vuurwerk dat we in Diemen gewend zijn tijdens oudejaarsavond. Maar het was vermaak. Begon om 22.15 en duurde 20 minuten. En daarmee kwam Canada Day 2015 weer tot een einde. Het is toch wel anders hier dit soort zaken.

Je mag sowieso niet en nooit met alcoholische dranken op straat lopen. Ook niet als het dicht is. Uiteraard is er wel een soort Gall en Gall, maar die worden gerund door de staat. Jongeren onder de 19 mogen sowieso geen bar of gokhal betreden. Dus bier etc was er op het festival terrein niet te vinden. Wiet roken mag alleen thuis, maar niet op een festival terrein, op straat of in bars. De regels worden hier streng gecontroleerd en hard tegen opgetreden als deze regels overtreden worden.

En zo zijn er meerdere zaken waar je in Nederland niet eens over na hoeft te denken want dat doe je gewoon. Hier niet. Roken bijvoorbeeld op straat, ok, maar niet in bushokjes etc. En iedereen houdt zich ook daar aan. Hier zeggen de meeste mensen, figuren die ik nog nooit eerder gezien heb, goedendag. Of beginnen uit het niets een gesprekje. Gewoon kort en soms ook informatief en uit mijn accent horen ze meteen dat ik niet uit Canada kom.  Zodra ze weten dat je uit Nederland komt gaan alle deuren open en dat is soms leuk, maar soms ook niet.

Tot zover maar weer. Als we wat meer opgeschoten zijn komen er weer een paar foto's en ik ben bezig met een filmpje.

Tot een volgende keer!!

1. Diny Beense:
    3 juli 2015
    Luitjes, langzaam maar zeker komt jullie wooncomfort op orde. Hebben jullie de bedpoten al gevonden? Hier is het inderdaad behoorlijk warm. Vanavond fikse regen en onweersbuien gehad. Fijn voor het gewas trouwens. Het heeft te kampen met behoorllijke droogte. Het moet niet gekker worden tot schrijfs! Liefs Diny
  2. Ingrid Casteleijn:
    3 juli 2015
    Wat een geweldig verhaal weer, Joop. Leuk om op de hoogte te blijven van jullie wel en wee. Fijn dat het laminaat toch gedeeltelijk gebruikt kan worden. En het screen weer gebruiken. Dat is praktisch en scheelt geld om nieuw te kopen. Goed dat Kirk zo handig is op de naaimachine. Zo komt alles geleidelijk aan in orde en wonen jullie straks weer in een paleisjes. En net als Diny vraagt: Hoe is het met de bedpoten ? Nog een paar dagen dan ben je jarig en ga je ook naar de Taptoe.
    Siebe en ik zijn op de terugreis van onze vakantie. Morgenmiddag weer thuis. Zijn in Duitsland en Italië Geweest. En staan nu nog 2 nachten in Luxemburg. Erg heet al een flinke periode. Maar we hebben het liever dan een regenvakantie. Dus we klagen absoluut niet en hebben het heerlijk gehad.
    Liefs en groetjes van Siebe en Ingrid xxx
  3. Joop en Kirk:
    3 juli 2015
    Dat was ik inderdaad vergeten. Ja, de bedpoten hebben we gevonden. Er waren drie dingen zoek, en alle drie gevonden. Ik neem aan Noord Italië Ingrid? Het is daar heel mooi, we zijn er ook geweest.
  4. Gerry:
    3 juli 2015
    Zo dat is een heel verhaal. Ze zijn daar dus wel super streng zeg? Hier schreeuwen ze alleen maar van alles, maar er komt weinig van terecht, maar dat wist je al. Fijn dat jullie zo lekker op schieten.
    Wacht met spanning op foto's en een video. Maar ik snap dat jullie eerst aardig klaar willen zijn.
  5. Piet en yvonne veen:
    3 juli 2015
    gelukkig dat je die poten heb gevonden,anders was het nog een nacht op de grond.Hoe gaat het met jou en roken Joop.De peuken zijn daar erg duur vertelde je.Ben je nu aan de nepsigaretten?Heeft Kirk al de slingers gezocht voor je verjaardag? We horen weer snel van jullie
  6. Joop en Kirk:
    4 juli 2015
    Hoi Von, van de drie dingen die we maar niet konden vinden, waren de bedpoten de laatste. Dus alles is er en alles onbeschadigd. Ongelooflijk maar waar. Je rookt hier minder omdat het schreeuwend duur is. Pakje van 25 sigaretten kost hier 18 dollar. Ongeveer 13,50 euro. Alcohol zoals bier ook. Doos bier met 12 blikjes kost 28 dollar, ongeveer 20,50 euro. En nog hebben ze in Canada honderdduizenden verslaafden, zowel alcohol als rokers, en ook spuiters en slikkers. Dat is een wereldwijd probleem zeg ik maar. En ja, ik zit dus met die nepdingen. Jullie "niet" meer dan? Ik hoorde dat Piet weer begonnen was.....of is dat een fabeltje.
  7. Gerry:
    4 juli 2015
    Jeetje, ben ik blij dat ik gestopt ben met roken. Wat een bedragen zeg.
    Gezellig een biertje drinken is ook alleen nog maar voor de beter bedeelde mensen als ik het goed begrijp. Toch wel vreemd dat er toch zoveel verslaafden zijn, is dus wel duidelijk dat het niet uit maakt wat iets kost. Als mensen het willen doen ze het toch. Wij zijn nu ruim 5 jaar gestopt met roken en je weet hoe verslaafd ik was Joop. Ik taal er niet meer naar maar Niek heeft het toch af en toe nog moeilijk. Prettig dag allebei. XXXXXX
  8. Paul:
    5 juli 2015
    zo, na 3 dagen zijn we weer online. Zijn zojuist in Kristiansand aangekomen om morgen met de boot terug naar Denemarken te gaan. Leuk verhaal weer. Ik zie voor me hoe het worden gaat bij jullie. Kan in gedachten de omgekeerde emmers dus onder het bed vandaan denken. Jammer dat het roken nog zo duur is. Misschien goed idee om dan nu echt te stoppen!!! Fijne dag verder. Rita
  9. Joop en Kirk:
    5 juli 2015
    Hoi Rita en Paul, jullie vakantie zal ook wel snel afgelopen zijn lijkt me.
    Roken is een dure aangelegenheid hier, dus ja minder en stoppen.
    De bedpoten zijn geplaatst en nog veel meer hebben we al op orde. Morgen gaan we bij de lokale wooninrichter hoogwaardige vinyl bestellen en we laten het ook leggen. Het is een houten vloer dus die gaan ze eerst goed egaliseren met een goedje en de volgende dag komen ze het leggen. Alleen wanneer weten we nog niet maar dat zal na morgen binnen twee weken zijn.
  10. Nelly:
    7 juli 2015
    Joop,
    Happy birthday!!! Nog vele gezonde jaren gewenst, in een bed op poten, samen met Kirk!
    liefs
    Nelly
  11. Gerry:
    7 juli 2015
    Lieve Joop,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hoop dat je nog vele jaren in gezondheid in Canada je verjaardag mag vieren.

Liefs Niek en Gerry,