nog twee dagen

4 februari 2015 - Torbrook, Canada

Vandaag woensdag gaan we naar New Minas. Dat is ongeveer een 35 km richting Halifax. Daar zijn grote supermarkten waarbij onze AH XL niets voorstelt. Ook veel Canadese Gamma's en Praxis winkels, alleen heten ze hier Home Hardware, Canadian Tire.. De laatste is ook, naast de gangbare artikelen dat een bouwmarkt heeft, gespecialiseerd in auto-onderdelen, voeren APK keuringen uit, leveren winterbanden etc etc.

Volgens de eletricien die gisteren het huis heeft bekeken kunnen er problemen optreden met mijn electronische apparatuur zoals stereo, computer etc etc. Hier is namelijk alles 60HZ. Alles wat wij hebben thuis is 50/60 HZ. Dat zou automatisch moeten gaan maar soms mislukt dat. Neem ik het risico en toch meenemen en het werkt achteraf niet? Tevens heb ik tientallen PAL DVD'S en die kan ik niet afspelen op een NTSC TV. Vandaar dat ik onze TV wil meenemen en stereo zodat ik ze wel kan afspelen hier.

Wij in Nederland gebruiken het PAL SYSTEEM voor tv. Hier gebruiken ze NTSC. Het heeft allemaal te maken met beeldlijnen om het plaatje op te bouwen op je TV. Dat is heel simpel uitgelegd. In Frankrijk gebruiken ze weer het SECAM systeem. In ieder geval om een lang technisch verhaal heel simpel te houden, we gaan vanmiddag onderzoeken of het wijs is het mee te nemen uiteraard geadviseerd door een techneut die er ervaring mee had met iemand die uit Duitsland hier naar toe kwam. Alleen had die alle stekkers verwijderd en voorzien van Canadese stekkers.

Het heeft vannacht niet gesneeuwd. Het was en is nog wel koud maar voelt aangenamer aan omdat er geen wind staat.

Ik had mijn mond moeten houden want nu begint het toch weer te sneeuwen.

Nou ja, hoe dan ook. Later vandaag een paar foto's van New Minas en omgeving.

1. Paul:
    4 februari 2015
    Volgens mij bestaan er omvormers voor maar heel zeker weet ik dat niet.
  2. Paul:
  3. Tineke:
    4 februari 2015
    Hoi Joop, ook mijn felicitaties natuurlijk (alhoewel wat laat). Ik weet niet hoe goed het is voor je apparatuur om er iets tussen te plaatsen. Toen wij in Canada een home video maakten, moest je dat laten omzetten bij een of andere specialist omdat je bij de ene wel beeld maar geen geluid had, of andersom. Laat je in ieder geval heel goed voorlichten, in Canada maar in Nederland ook. Geniet nog van die laatste dagen. Groet.
  4. Joop en Kirk:
    Dank Tineke.
    Het probleem met mijn stereo apparatuur en computer moeten we kunnen oplossen anders moet ik een heel nieuw systeem kopen. Maar dat is op dit moment niet het allerbelangrijkste. Maar dank voor het meedenken.
  5. Joop en Kirk:
    4 februari 2015
    Hoi Paul, we gaan daar morgen even achteraan. In het ergste geval zal ik alles moeten verkopen en opnieuw beginnen.
  6. Niry de Jonge:
    4 februari 2015
    En zo komt er meer om de hoek kijken als alleen een huis kopen!
    Hoop dat je je eigen spullen kan gebruiken.
  7. Joop en Kirk:
    4 februari 2015
    Hoi Niry, jahoor alle spullen kunnen we gebruiken. Van sinasappelpers, tot broodmachine. Ook alle lampen kunnen we gebruiken we moeten er alleen andere 110 volt lampen in draaien. Het probleem zou kunnen optreden bij het gebruik van electronica zoals stereo, computers etc etc.
  8. Ingrid Casteleijn:
    Komt goed hopelijk.
    Goed informatie inwinnen en anders toch nieuwe spullen kopen. Het is niet anders. Dat is natuurlijk nu niet het belangrijkste, maar het zijn toch weer extra kosten.